Smart changes

4 dolog, hogy elkerüld a jövőbeli NAV szankciókat

2021. október 21. - SDSYS

Egy nemrégiben bevezetett frissítéssel a NAV felé történő adatszolgáltatás folyamatában számos cég kellemetlen helyzetbe kerülhet, ha nem reagál gyorsan.

A 2018. óta érvényben lévő kötelező számlafeltöltés (előbb a 100 000 Ft ÁFA tartalmat meghaladók, majd szépen “lassan” minden számla is felkerült a NAV-hoz) megvalósulásának ellenőrzésére mostantól nagyobb hangsúlyt fektetnek a NAV-nál. A részletes átvizsgálását követően, az október 5-től érvényben lévő tájékoztatás szerint, a nem megfelelő adatszolgáltatás kapcsán elsőként a számlázó fejlesztők kapnak tájékoztatást. 

v991-a-28.jpg

A piacon lévő jelenség, hogy a felhasználók zöme keveset tud az adatszolgáltatásról, hisz a számla képe “kinyomtatásra” kerül sok esetben akkor is, ha az adatszolgáltatás nem volt sikeres. Ennek eredménye lehet, hogy a felhasználók teljes nyugalomban számláznak, amíg a következő körben kiküldött NAV-os tájékoztató levelek között lehet meglepetés az adatszolgáltatással kapcsolatban.

Az alábbi 4 pontot javasoljuk ennek elkerülése érdekében:

  1. Érdeklődj fejlesztődnél, hogy kaptál-e a NAV-tól fent említett tájékoztató levelet.
  2. Ha igen, akkor kérj a fejlesztődtől egy listát az elmúlt évek adatszolgáltatásáról, mely számláknak milyen státusza volt.
  3. Ha nem, ettől függetlenül érdemes megnézni a NAV Online számla felületen a már beküldött számlák státuszát. Ahol “WARNING” vagy “ABORT” státusz szerepel, és ezek nem lettek javítva azóta, ott javasoljuk, hogy egyeztess a fejlesztőddel.
  4. Amennyiben nem tudod, hogy egy adott számlának mi az adatszolgáltatási státusza, úgy kérj információt a program fejlesztőtől, hogy ezt hol találod meg.

Amennyiben fel nem töltött számlákra akadtál, akkor azokat minél előbb kézzel vagy tömegesen fel kell tölteni a NAV rendszerébe. Ez utóbbiban szívesen segítünk. Azokat a számlákat, melyeket ez a veszély fenyeget, a saját SDSYS által nyújtott Navcom megoldással gyorsan és könnyedén tudjuk a nav 3.0-val feltölteni. Így az akár évek óta húzodó számlabonyodalmak mellett, a NAV bírság, és az ezzel járó következmények is teljesen érvényüket vesztik. egbízható módon pedig eleget tehetsz az új szabályozásnak a számlák hiánytalan adatszolgáltatásával.

Nem érdemes megvárni a NAV levelét a téma kapcsán, hisz addigra akár “radarra” is kerülhet a vállalkozás és bár a vizsgálatok (jelenleg) nem zárulnak bírsággal, mégis időt és erőforrást emészt fel a vizsgálat, mely könnyen megelőzhető.

Ráadásul egy jó Online Számla adatszolgáltatás már az előkapuja egy jó eÁfá-nak, mely valódi könnyítéseket fog okozni a közepes-nagyvállalatoknak egyaránt. 

Ha a témában van kérdésed, fordulj hozzánk bizalommal.

A hibás számlaadat-szolgáltatásról októbertől levelet küld a NAV

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a jövőben rendszeresen tájékoztatja az online számlaadat-szolgáltatást küldő adózókat sikertelen vagy figyelmeztetést kiváltó adatszolgáltatásaikról. A levél 2021 októberétől az elektronikus tárhelyre érkezik.

Összhangban a NAV jelenlegi koncepciójával, nem meglepő ez a lépés. Információink szerint a NAV kompetencia központja támogatóan lép fel az adózókkal szemben a hibás adatszolgáltatás kapcsán és külön segítséget is adnak az adózoknak, hogy a felmerült problémákat hogyan lehet megoldani - tehát a jelenlegi gyakorlatban azonnali bírságot nem szabnak ki tapasztalatunk szerint. 

message-online-chat-social-text-concept_1.jpg

 A jelenlegi akció apropója, hogy az adózók bizonyos körének nincs tudomása arról, hogy a számlái nem megfelelően kerülnek feltöltésre. Ennek oka, hogy olyan programokat használnak melyek: 

  1. online/offline számlázó programok, melyek nem minden esetben teljesítik megfelelően a feltöltést, azonban az adózónak nem adnak megfelelő visszajelzést, hogy ezzel tisztában legyen
  2. a számlázó program fejlesztője nem elérhető  - például külföldi anyacég a fejlesztője
  3. a fejlesztők fittyet hánynak az adatszolgáltatásra és csak bizonyos minimumot teljesítenek, melyek az adózók egy csoportjának azonban nem elegendő

Fontos tisztában lenni azzal, hogy a 3.0 séma nagyban más, mint az előző sémák és az egyes kötelező elemek üzleti tevékenységtől függően eltérőek lehetnek. 

Ezért is javasolt, hogy azon vállalatok, melyek üzleti tevékenysége megköveteli megfelelő számlázó/ERP vagy megfelelő szakrendszereket használjanak, melyek kifejezetten a profi adatszolgáltatást támogatják. 

A jövőben ahhoz, hogy a NAV megfelelő eÁfa kiajánlást tudjon megtenni, ahhoz mindenképp megfelelő adatszolgáltatásra van szükség, melynek mind az adózók, mind a fejlesztők fontos szereplői. 

Véleményünk szerint, most kezd kikristályosodni a szereplők és főleg a NAV oldalán, hogy itt egy ökoszisztéma gondolkodásra van szükség és minden szereplőnek felelősséget kell vállalnia, hogy teljes win-win helyzet legyen. Érdemes komolyan venni a kapott üzenetet és rákérdezni a fejlesztő cégnél, hogy hogyan és mikor tervezik a megkapott információk alapján a programokat kiegészíteni.

A teljes közlemény ezen a linken érhető el: https://bit.ly/3mvEgMG

NAV bejelentés az Online számla és az Online pénztárgép rendszer kapcsolatáról

Régóta várt funkció került élesítésre az Online Számla (OSA) rendszerben. A NAV hivatalos közlése szerint, október 1-től az Online Kassza rendszer (OPG) és az OSA összekapcsolásra kerül.

A most megjelent közlöny, valamint a github-on bemutatott dokumentáció  legfontosabb eleme az egyszerűsített számlák OPG és OSA közötti átadását részletezi.

De mit is jelent ez az összekapcsolódás? Gyakorlatilag az Online Számla rendszer felé régóta igény volt, hogy főként az egyszerűsített számlákat és a napi jelentést ezen a rendszeren keresztül le lehessen kérni. Ebből az egyik kívánság most teljesül is, a másik csak “félig”. A “slejfniről” (kasszaszalag) jövő információk naponta egyszer (hajnali órákban) automatikusan kerülnek áttöltésre az Online Számla Rendszerbe. Ezek a sztornó, visszáru és egyszerűsített számla bizonylatok.

Jó hír, hogy ez a megoldás elvben külön fejlesztést nem igényel kliens oldalon, tehát az egyszerűsített számlák is elérhetőek a 3.0 formátumra konvertálva.

Mit jelent ez a hétköznapi vállalkozónak? Az egyik legszembetűnőbb újdonság, hogy a könyvelő hamarabb értesül az ilyen típusú beszerzésekről. Ha például számlát kér mondjuk egy barkácsáruházban, és egyszerűsített számlát kap, akkor legkésőbb másnap reggel a számla adatai már a könyvelőnél lesznek. Itt azonban fel kell hívni azonnal a figyelmet, hogy ettől még az eredeti képet a számláról el kell juttatni a könyvelőnek, mivel neki szüksége van két információra is:

  1. ezt a számlát elszámolhatja-e, hisz az eddigi gyakorlat az volt, hogy megkapta a számla képét, innen tudta hogy azt le kell könyvelni. Most azonban előbb van meg az adat mint a kép.
  2. az eredeti számla szükséges az áfa-visszaigényléshez - tehát ne dobjuk ki a kukába a pénztárszalagot! - , ezt juttassuk el a könyvelőnek.

Ezen felül a tervezett november 12-től induló  eÁfa ajánlatban a NAV terhelésétől függően azonnali áfa egyenleget vagy statisztikát kaphat, így, hogy már teljes körűen minden bizonylat szerepel a nyilvántartásban.

side-view-cropped-unrecognizable-business-people-working-common-desk_1.jpg

És mit jelent ez a könyvelőnek a napi munkában? Korábban az OPG egyszerűsített számla nem volt adat szinten elérhető. Ezzel a fejlesztéssel viszont a tételeket nem kell kézzel rögzíteni a jövőben. Nagy segítség lesz a könyvelők számára, ha már rendelkeznek olyan megoldásokkal, melyek magas szinten dolgozzák fel a számlák képi és XML adatait. Elegendő az egyszerűsített számlát szkennelni, befotózni, és a slejfnik automatikusan megtalálják az adatpárjukat, ahogy az SDSYS Matching szolgáltatás is teszi. Így biztosan megmarad a kép, nem kell manuálisan összekapcsolgatni, és a számla befogadás is megoldott lesz. 

Ráadásul fontos előny, hogy ezzel a módszerrel a sztornó és módosító számlákat is kezeli a rendszer, így azok előzményei is elérhetőek.

De mi történik módosító vagy sztornó számla esetén, ha annak nincs meg az előzménye? 

Az OPG-s alapszámlák az OSA rendszerben forrásfüggetlenül - értsd: nem csak pénztárgépen keresztül, hanem gépi számlából is - módosíthatók vagy sztornózhatók, két megkötéssel. Az egyik, hogy a módosító vagy sztornó számla kizárólag egyszerűsített típusú lehet; a másik pedig, hogy az első ilyen nem OPG-s forrásból érkező módosítás vagy sztornó után a szóban forgó egyszerűsített számla (slejfni) bizonylatot pénztárgépen már nem lehet úgy helyesbíteni, hogy az megjelenjen az OSA rendszerében. 

Milyen veszélyekre érdemes tehát odafigyelni a most megjelentek alapján?

  1. NE dobjuk ki vásárlás után a számlát, hisz az eredeti számviteli bizonylat szükséges az ÁFA visszaigényléshez. Nem javasolt, hogy az OPG adatok automatikusan a könyvelőprogram rendszerbe kerüljenek, hanem az eredeti számlakép is szükséges hozzá. 
  2. Számla módosítás, sztornó esetén nagyon oda kell figyelni, mivel az Online Számla rendszerben számlalánc van. Eredeti számlát követően módosító számla csak adott tételszámot ad hozzá (pl. 5 tétel a számlán, utána módosítás két tételnél, akkor az 6., 7. tétel)., sztornó számla viszont mindegyik tételt mínuszolja 6-10. tételig. 
  3. Nincs napi összesítő jelentés a nyugtáról, az csak az eÁfa rendszerben lesz elérhető!
  4. A kibocsátók részéről pontosabb adminisztrációra van szükség, mivel a jelenlegi OPG rendszerben, a pénztárgépes bizonylatok esetében a nem megfelelő vagy hibás adat valószínűsége jóval nagyobb, mivel kevesebb ellenőrző algoritmust tartalmaz, mint az Online Számla rendszer. Mivel az adatszolgáltatásból visszajövő információt torzíthatja, ezért a pontos kitöltés sokkal fontosabbá válik, hiszen ez alapján történik az eÁfa javaslat is. Az ellenőrzés szerepe ismét kiemelendő - ezért is van szükség a számla tényleges képére a gépi adatok mellett.

Összességében elmondható, hogy a jelen fejlesztés jól illeszkedik a NAV online adóinformatikai ökoszitémájába és ismét a manuális munka csökkentését segíti. Valamint egy újabb lépés az eÁfa felé. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy nincs könyvelői munka a bizonylatokkal, hisz azokat továbbra is ellenőrizni és könyvelni kell.

A fenti 4 pont figyelembevételével egy jól használható megoldás született, nagyon várjuk a tapasztalatokat.

Összefoglalónkat elolvashatod a Portfolió oldalán is: https://bit.ly/2WB7hO2

MATCHING 1.3 frissítés

2021. június 25-én újra frissítjük a Matching rendszerét.
Az újítások az alábbiakat tartalmazzák:
  • Optimalizáljuk a belső SQL utasításokat és a kereteltávolító megoldást is.

  • További finomítása kerül a keresések dinamikáját javító technika.

  • Átírásra kerül Matching és NDL rendszerek kommunikációjában a kimeneti lista lekérése. Ennek eredményeként az NDL gyorsabban lesz képes feldolgozni az átadandó dokumentumokat.

  • A Matching alrendszerét előkészítettük a párosítási arány további növelésére szánt Matching HOCR technológia kiszolgálására.

  • Beépítünk egy olyan megoldást, ami a képek nagyobb arányú párosítását segíti elő.

  • Gyorsulnak a párosítási folyamatok azáltal, hogy a biztosan jó szövegréteggel rendelkező PDF-ek egy gyorsabb feldolgozási ágra kerülnek.

MATCHING 1.2 frissítés

Az SDSYS MATCHING szolgáltatása megoldást nyújt a vállalkozásokhoz beérkező belföldi számlák adatainak akár teljesen érintésmentes rögzítéséhez. Mindezt úgy teszi, hogy a számlák XML adatait automatikusan letölti a NAV szerveréről és egyből összekapcsolja a számla képi adatával, ezáltal gyorsítva a számlák feldolgozását, iktatását és rögzítését.

Rendszerünk 2020 óta több millió számla rögzítését végezte el sikeresen. Fejlesztőink folyamatosan dolgoznak a MATCHING fejlesztésén, hogy még hatékonyabban lássa el feladatát. 

A MATCHING 1.2-es verziójának a fejlesztésekor elsősorban a hatékonyság növelésére koncentráltunk, de tartalmaz olyan elemeket is, amelyek a számla párosítás biztonságát is növelik, ezáltal még több több sikeres párosítást eredményez.

update-4223736_1920.jpg


A rendszer az elmúlt hónapokban olyan új technikákkal, megoldásokkal bővült, amely a párosítási műveletek hatékonyságát növelik

  • javítottuk a kiértékelések dinamikáját, optimalizáltuk a maximális kiértékelési szinteket,

  • frissítettük a keresések dinamikáját szabályozó algoritmust,

  • a keresések dinamikáját szabályozó paraméterek mostantól automatikusan is képesek lesznek a folyamat közben alkalmazkodni az aktuális adatforgalomhoz, így növelve a feldolgozások folytonosságát,

  • több ponton is optimalizálásra kerültek a belső SQL lekérdezések,

  • többé nem kerülnek plusz kiértékelési körre azok a dokumentumok, amelyek korábban már sikeresen értékelésre kerültek, de még a felhasználó nem vitte el rendszerből. Az ilyen dokumentumok pending állapotba kerülnek,

  • a továbbiakban amikor vevőszámla párosítása a feladat, a magánszemélyeknek kiállított vevőszámlák  hatékonyan fognak párosításra kerülni NAV XML adatpárjukkal a rendszerben, 

  • új opcionális modul kerül bevezetésre, amely alkalmazásával tetszőleges név és érték párok (“felhasználói adatok”) csatolhatók a képi rekordokhoz, így az  ezeket az adatokat a listázó eljárások is képesek visszaadni,

  • a képi adatokból eltávolítható a legtöbb zavaró képi elem (pl. keret). Ez a  megoldás a kiértékelés sikerességét fogja biztosítani és tovább növelni,

  • emellett a kiértékelések pontosságát a kiértékelő alrendszer optimalizálásával növeltük.

 

Természetesen itt nem állunk meg és a MATCHING 1.3 fejlesztése már folyamatban van. 

A te céged mennyi papírt használ el egy évben?

Kiszámoltad már valaha, hogy a vállalkozásod mennyi papírt fogyaszt feleslegesen? Ha papíralapon kezeljük és kinyomtatjuk az összes szerződést, számlát, dokumentumot, amelyet alá kell írni vagy elküldeni, akkor számolnunk kell az ezzel járó környezeti hatásokkal is.

Az összes lerakott hulladék körülbelül 26%-a papír, így a papíron végzett munka egyre komolyabb hatással van a környezetre. Önmagában már a papír előállítása is jelentős terhet jelent a bolygónk számára, de a vegyianyagokkal fehérített papír lebomlása is lassú. És gondoljunk az olyan járulékos folyamatok környezetkárosító hatásaira is, mint az előállításhoz szükséges vízhasználat, a nyomtatás, vagy a szállítás!

Egy olyan világban, ahol egyre jobban törekszünk a fenntartható működésre, fontos, hogy a vállalatok is példát mutassanak a többiek számára, használják a digitális formátum előnyeit, és ilyen módon tehermentesítsék a környezetet. Az elektronikus aláírással és az üzleti folyamatok digitalizálásával a papírfogyasztást közel nullára csökkenthetjük. Tudtad, hogy egy hagyományos papíralapon működő irodában a munkavállalók 70%-a tíz perc és hat óra közötti időtartamot tölt el a papíralapú dokumentumok és számlák keresésével hetente? Vagyis a munkaidő akár 15%-a felesleges papírtologatással telik. 

A tömeges nyomtatás és a rosszul kezelt idő nagyon sokba kerül a cégeknek, de a papírmegtakarítás azonnal gazdasági megtakarítássá is válik, hiszen nem kell postára rohanni vagy futárt hívni, sem heteket várni a visszaküldésre. A digitálisan létrehozott dokumentumok gyorsan és biztonságosan kezelhetők.

Az olyan megoldások, amelyek komplex módon lefednek bizonyos munkafolyamatokat, mint például az elektronikus aláírás és az online dokumentum-menedzsment is, arra szolgálnak, hogy a szerződéseket és az egyéb jogi dokumentumokat online juttassuk el és elektronikusan írassuk alá a munkatársakkal, ügyfelekkel, partnerekkel.

A TrustChain Systems Kft. online platformja segítségével minimalizálhatók a szerződéskötéssel járó költségek, és időt spórolhatunk vele a vállalkozásunknak. 

A digitalizált szerződések mellett a számláid papírmentes áramlására és automatikus rögzítésére is van megoldás: használd az SDSYS MATCHING szolgáltatását, amely a NAV adatszolgáltatását kihasználva nullára csökkenti a számlák manuális rögzítésének idejét, hibamentessé és automatikussá teszi a számlák adminisztrációját. 

A szerződések, számlák, egyéb jogi dokumentumok digitális kezelése nemcsak mozgékonyságot kölcsönöz az üzleti folyamatoknak, hanem biztonságosabbá és kényelmesebbé is teszi azokat, ráadásul jelentős mértékben hozzájárulhatunk például a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez is.

 

Április 1-től a NAV már minden számlát azonnal láthat

2021 március 31-én éjfélkor megszűnik az Online Számla rendszerben a 2.0-s XSD verzió szerinti számlaadat-szolgáltatás lehetősége és ezzel együtt lejár a szankciómentes időszak is. Április 1-jétől már kizárólag a 3.0-s XSD verzió szerinti adatszolgáltatásra van lehetőség.

Ez azt jelenti, hogy a NAV mostantól tényleg minden számla adatát azonnal megkapja elektronikus úton.  
Évente félmilliárd számla információi futnak be közvetlenül a szervezethez, azaz minden tranzakcióról azonnal értesülhet a NAV. Így már a magánszemélyek vásárlásairól kiállított számlák is befutnak majd a NAV rendszerébe.

Az egyik legnagyobb változás a NAV e-számla lesz, ami azt jelenti, hogy új számlázási lehetőség nyílik meg az adóalanyok széles körének.

blue-alarm-clock-on-white-background.jpg

Az új adatszolgáltatási szabályok szerint az XML alapú e-számla bevezetésével a számláról kialakult fogalmaink is jelentősen megváltozhatnak. Az e-számla elterjedésével egyre kevésbé lesz szükség a hagyományos papír alapú számlázásra, csökkenthető a postaköltség. 

További változás még, hogy a számlák adatai alapján nyártól a NAV áfabevallási javaslatot készít majd a vállalkozásoknak, megkönnyítve ezzel könyvelésüket. Az e-áfa - ahogy a NAV nevezi - számos jövőbeni állami szolgáltatásra is lehetőséget teremt, például akár naponta is lekérdezhető lesz egy vállalkozás áfaegyenlege és a cégek automatikus értesítést is kérhetnek bizonyos összeghatárok eléréséről.

Ti már készen álltok? 

Mese két idegenről, akiknek a találkozása mindent megváltoztatott - azaz így született a MATCHING

Volt egyszer egy rejtélyes idegen, akit anyukája OCR-nek becézett és mindenki más is csak így ismerte.
Ahogy cseperedett egyre okosabb és ügyesebb lett, éjjel-nappal számlákat evett.
Az volt a szuperképessége, hogy
majdnem olyan jól tudott olvasni, mint a földön lakó emberek.
Egyre többen használták, de a 
drága kis OCR-rel sokat kellett foglalkozni mire elég ügyesnek bizonyult.

Egy napon azonban mindent megváltoztatott. A számla képek osztódni kezdtek és hirtelen a számlaképek lelke és teste ketté vált. A számla “teste” itt maradt velünk, a lelke pedig XML szellemben a NAV felhőbe költözött, hogy lássa, amit látnia kell. wavy_tech-21_single-04.jpg

“Félnetek nem kell, jó lesz" - mondta egy hang ekkor és a számla lelkét visszaadta az embereknek viszonzásul, hogy kezdjenek vele, amit akarnak. :)

Közben az SDSYS boszorkánykonyhájában a OCR és XML találkozott és azonnal egymásba szerettek.
Szerelmük lehetővé tette, hogy a kép visszakapja a lelkét pont akkor, ott és úgy ahogy az embernek arra szüksége van. OCR már tudta, hogy mit keressen a számlán, hisz a számla lelke megsúgja neki ezt minden alkalommal.

Így született meg a MATCHING, ami felszabadítja az embereket, hogy azzal tölthessék az idejüket, ami fontosabb. 

SDSYS Matching 1.1 verzióváltás - Minden fontos információ egyben

Az SDSYS MATCHING szolgáltatása lehetőséget nyújt arra, hogy a beérkező belföldi számlák adatait akár teljesen érintésmentesen lehessen rögzíteni. A rendszer összekapcsolja a számla képi adatait a NAV-tól érkező XML adatokkal, ezáltal gyorsítva a számlák feldolgozását, iktatását és rögzítését. 

A MATCHING megoldás tökéletes megoldás azoknak a vállaltoknak, ahol használnak ERP/DMS rendszert, nagy mennyiségű bejövő belföldi számlaforgalmuk van és amelyek jóváhagyási rendszeren mennek keresztül. 
Használatával a vállaltok 
munkaidőt és ezzel pénzt tudnak megtakarítani valamint csökkenthetik adminisztrációs költségeiket. 
A hatékonyabb működés érdekében a héten frissíteni fogjuk így összeszedtük a legfontosabb információkat, hogy mit is jelent ez pontosan.​

Mi történik a verzió váltással:
A PDF-ek kiértékelésének módszere megváltozik.
Ez azt jelenti, hogy a korábban alkalmazott Text szerkezetek tárolása a hatékonyság és biztosabb felismerés érdekében megváltozik. Ez a magyarázata annak, miért kell minden még nem párosodott, aktív PDF-et ismételten AI-val kiértékelni és az új szerkezet szerint elmenteni.

Mire lehet számítani:
A rendszer körülbelül 2 órára teljesen le lesz állítva. A újra indulást követően pedig nagy terheléssel fog elindulni, aminek két oka is van. Minden aktív pdf újra értékelődik, ami a rendszer szempontjából pont olyan, mintha egyszerre töltöttek volna fel minden aktív számlát. A rendszer Matching API ebben az időszakban nem tud dokumentumot befogadni. Az NDL-API ezzel szemben továbbra is befogadja a számlákat, amikor az Matching szolgáltatás elindul, akkor erről az oldalról is azonnal érkeznek be az új számlák. 

Mi várható:
A rendszer teljesítménye körülbelül tízszeresére növekedik, egységnyi idő alatt 10-szer több párosítás várható.
A párosítás minősége megváltozik. A legtöbb javulás a korábbi téves párosításokban várható, ezek száma jelentősen csökkenni fog. A számla a megadott várakozási idő után párosítás nélkül kerül vissza.

Mi várható az indulást követően:
A nagy terheléssel járó indítás miatt körülbelül 12 (maximum 36) óráig a rendszerben látszólag lassulás várható. Mértékét sajnos nem tudjuk megadni. Amint az "egyidőben" beérkezett számla képek kiértékelésre kerültek a teljesítmény az elvárt sebességre áll. 

Ha még nem használod a MATCHING szolgáltatás, de felkeltettük az érdeklődésed tudj meg többet:

www.matching.hu

Mégiscsak szükség van a könyvelőkre? Ha csak a NAV XML alapján egy automata könyvel, akkor az éveken átívelő gazdasági eseményekről készült számlákkal gond lehet. 

Mi a megoldás? 

Vegyünk példának egy szolgáltatást – fűtést - amelynek időszaka 2020. december 15. és 2021 január 15. közötti. A számla 2021-ben kerül kiállításra, mondjuk 2021. január 16-án, így a számlát a 2021-es könyvelésbe tesszük be.  

Mivel ez egy folyamatos teljesítésű szolgáltatás és az számvitel, illetve az ÁFA törvény megköveteli, hogy a decemberre eső költség 2020-ra, a januárra eső költség 2021-re legyen könyvelve, így el kell határolni ezt a 2020-ra eső költséget. Ennek megoldása, hogy ahogy tetszik, lehet 2021-re, vagy 2020-ra könyvelni, és a nem releváns évhez tartozó költséget passzív, vagy aktív elhatárolással toljuk át egyik, vagy másik évre. 

Erre azért is nagy szükség van, mivel egy nagy irodánál, gyártó vállalatnál ez jelentős költséget jelent. Fontos figyelni erre, hiszen ez a költség az eredménykimutatást módosítja, ami pedig a mérleget fogja módosítani.

Ha használunk olyan digitális megoldást, mint az SDSYS automatikus számla párosítása, akkor a számla issue date szerint a 2021-es könyvelésbe kerül be, így a könyvelőnek kell fokozottan figyelni a 2020-ra eső részre. 
Az SDSYS azonban csak a kibocsátás éve számviteli egységbe (időszakba) képes elhelyezni a számlát, mert az nem megbontható, a szállító pedig meg nem fogja megbontani.

Így csak a könyvelő tudja megmondani, hogy hova akarja könyvelni, de mire megmondhatná, a NAV párosítás miatti algoritmus elhelyezte a megfelelő könyvelési időszakba. 

man-hand-counting-calculator.jpg

Ezen - ha nem is sokat - de segíthet a teljesítés időszak kezdete és vége adatok megadása, azonban ez is csak fél megoldás, mert szerepe szerint a gyűjtő számlához lett kitalálva, de ez megugorható, mert egy gyűjtő számla nem lehet egyben folyamatos teljesítésű is de a gyűjtő számlát nevesíteni kell, ha egy számla nem gyűjtő számla akkor, ha van kezdete és vége, akkor folyamatos teljesítésű a számla. Ezért javasoljuk, hogy a NAV XML-ben a szolgáltatás kezdete és vége mező is legyen kötelező mező.

Ha az információ meg van az XSD-ben és nem gyűjtőszámla, akkor a könyvelő program döntheti el, hogy melyik évben legyen a számla könyvelése.
Ha ezt a könyvelő program nem tudja eldönteni, akkor a párosítás csak nagyobb szívás, mintha az első 5 hónapban minden számlát a könyvelő ellenőriz, és csak ezt követően küldi párosításra.

Összefoglalva, amíg a papír adatokat könyveltük le - és szent volt a papírt adata - oda könyveltünk, ahova akartuk. A párosítás oda irányítja, ahova a matek mutatja. Átteni nem egyszerű, mert hiányos lesz az iktatókönyv sorszáma, amit a számviteli törvény néz görbe szemmel. Ha automaták könyvelnek akkor ezt sajnos ezt nem fogja feltárni.

 

süti beállítások módosítása